+31 (0)85 250 0244 Info@powerwatt.nl

De afgelopen jaren is de interesse in batterijen exponentieel gegroeid. Elektrische voertuigen (EV) en energieopslagsystemen zijn hot topics, zowel bij de koffieautomaat als aan de eettafel.

Wanneer we het over EV’s hebben, draait het gesprek al snel om één vraag: ‘Hoe ver kan ik rijden tussen twee oplaadbeurten?’ Bij energieopslagsystemen duikt een andere vraag op: ‘Hoeveel cycli kan de batterij aan?’

Maar hier schuilt het probleem: het aantal cycli dat fabrikanten beloven, is vaak niets meer dan een marketingtruc. De voorwaarden om dit aantal cycli te bereiken, blijven meestal vaag of worden helemaal niet vermeld. Dit leidt tot valse verwachtingen en een hoop verwarring.

De waarheid over batterijcycli

Een batterijcyclus is het proces waarbij een oplaadbare batterij wordt opgeladen en weer wordt ontladen tot het minimale spanningsniveau. Dit klinkt simpel, maar de praktijk is ingewikkelder.

Laten we een voorbeeld nemen: als u uw batterij oplaadt tot 100%, gebruikt tot 50%, weer oplaadt tot 100% en vervolgens weer tot 50% gebruikt, telt dat als één volledige batterijcyclus (50% + 50%). Dit betekent dat de cyclus niet in één keer hoeft plaats te vinden, wat consumenten vaak niet begrijpen.

Levensduur en capaciteit: Wat ze je niet vertellen

Na verloop van tijd en met meer cycli zal een batterij minder lading vasthouden. Dit betekent dat de levensduur van de batterij afneemt, een feit dat fabrikanten liever niet benadrukken. Ze gooien graag met grote aantallen, maar vergeten te vermelden onder welke ideale omstandigheden deze cijfers gelden. Hoe vaak wordt een batterij in de praktijk opgeladen en ontladen onder perfecte condities? Bijna nooit.

Energieopslagsystemen: De Mythe van de hoge C-snelheden

Bij energieopslagsystemen draait het niet alleen om het aantal cycli, maar ook om de C-rate¹. Batterijen met een hogere energiedichtheid bieden hogere capaciteiten, maar zijn minder geschikt voor toepassingen die hoge C-snelheden vereisen. Toch blijven fabrikanten roepen dat hun batterijen perfect zijn voor elke situatie, terwijl dat technisch onmogelijk is.

De realiteit achter de marketing

Wij zijn conservatiever met onze beloftes. We definiëren de voorwaarden duidelijk en transparant. We hebben systemen die al jaren operationeel zijn en de opgegeven levensduur in real-life omstandigheden hebben overtroffen. Maar zelfs wij kunnen niet ontkennen dat elke batterij, ongeacht de claims, aan slijtage onderhevig is.

Conclusie

De levensduur van batterijen is vaak een stuk korter dan geadverteerd, simpelweg omdat de opgegeven waarden onder ideale omstandigheden zijn gemeten. Consumenten worden vaak misleid door glanzende advertenties en indrukwekkende cijfers, zonder de nuances te begrijpen. Het is tijd voor meer transparantie en eerlijkheid in de industrie. Bij POWERWATT doen we ons best om dit te bieden, maar we roepen ook andere fabrikanten op om dezelfde ethische standaarden te hanteren.

Laten we ophouden met het blindelings geloven van marketingclaims en beginnen met het stellen van kritische vragen. Alleen dan kunnen we de juiste keuzes maken voor onze energiebehoeften en een duurzamere toekomst.


¹ De C-rate van een batterij verwijst naar de snelheid waarmee een batterij wordt opgeladen of ontladen. Het is een maat voor de snelheid waarmee energie wordt toegevoegd aan of onttrokken uit een batterij. Als een batterij wordt opgeladen of ontladen met een snelheid van 0,5C, betekent dit dat de stroom de batterij in twee uur oplaadt of ontlaadt.



Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

× Hoe kan ik je helpen?